PERHATIAN

Sila baca penafian di bawah sekali.

Mukaddimah

Selamat Datang & Welcome to My Blog السلام عليکم

Blog ini mengandungi himpunan bahan-bahan daripada pelbagai sumber, termasuk buku, dan juga catatan & pendapat saya untuk tatapan semua.

Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat dengan anda semua. Ilmu yang berguna eloklah dipanjang-panjangkan. Semoga blog ini berinformasi dan bermanfaat kepada semua yang sudi melayarinya. Diharapkan juga blog ini menjadi wadah untuk bertukar pendapat dan pandangan.

Maksud Hadis Qudsi:
Berkata Abu Umamah Al-Bahili r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:
"Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah menyampaikan nasihat kerana Aku." (Riwayat: Ahmad, Hakim dan Abu Nu'aim)

Hadis Rasulullah saw: "Sampaikan dariku walaupun satu ayat."

Kepada semua penulis asal, blogger atau sesiapa saja yang artikelnya saya petik dan masukkan di sini, saya memohon kebenaran dan diharap tidak dituntut di akhirat nanti. Seboleh-bolehnya saya akan "quote" artikel asal dan sumbernya sekali, supaya apa yang dimaksudkan oleh penulis asal tidak lari atau menyeleweng.

Hanya Keampunan & Keredhaan Allah SWT yang diharapkan. Semoga ia menjadi amal jariah buat diriku.

Selamat melayari blog ini. Komen dan respons anda dialu-alukan.

"Tanggungjawab Disempurnakan Kualiti Diutamakan"

Wednesday, September 12, 2012

Rahsia 9 : Risiko Pelaburan

 Mungkin anda pernah mendengar dialog seperti berikut...

"Pelaburan ini berisiko.."

"Wang saya akan hilang...kerana melabur..."

"Lebih baik simpan di bank sahaja, tak lah rugi..."

Diluar sana masih ada lagi dialog-dialog serupa diatas yang kita dengar, bahkan saya sendiri dulu mengatakan bahawa pelaburan ini tidak menguntungkan bahkan meleburkan...Tetapi tanggapan itu berubah sama sekali apabila saya sendiri melabur dan menjadi perunding unit amanah. Barulah saya tahu selama ini tanggapan saya tentang pelaburan adalah negatif. Inilah tanggapan yang jahil dalam pelaburan. Apa yang saya pelajari adalah, kita tidak akan tahu apa yang berlaku selagi kita tidak menceburinya sendiri serta merasainya. Akibat kejahilan kita kita telah menutup peluang yang ada di depan kita. Akibat terlalu mendengar kata dan khabar angin dari orang luar tanpa mendengar sendiri dari mereka yang tahu dan pakar dalam pelaburan unit amanah atau menikmati aktiviti pelaburan menyebabkan kita tidak berlaku adil kepada diri sendiri. Kita mengetepikan kemahuan kita untuk kaya dengan beroleh keuntungan dari pelaburan semata-mata mendengar cakap orang berbanding kata hati kita.

Dalam pelaburan ada dua perkara sahaja keputusan yang bakal dicapai...iaitu anda beroleh keuntungan atau kerugian. Seringkali kita mendengar orang merungut dia rugi. Cuba kita tanya kenapa beliau rugi ? dan ada juga yang mengatakan pelaburan ada risiko ? kita tanya balik kenapa pelaburan berisiko ? InsyaAllah jika anda menemui jawapannya anda pasti akan mempunyai roh pelaburan dan sentiasa bersemangat untuk melakukan aktiviti pelaburan. Ingat pelaburan bukan buah dadu. Anda boleh untung dan rugi melalui kebarangkalian. Atau melalui dadu itu sendiri. Pelaburan memerlukan ilmu. Ilmu bagaimana menggandakan wang, strategi pelaburan dengan mengambil kadar risiko...Saya akan terangkan dalam post akan datang. Kenapa kita rugi ? Kenapa kita tidak mahu berdepan dengan risiko ?



Maklumat lanjut sila hubungi

Hubungi saya : 0168151321
http://rahsiapelaburanunittrust.blogspot.com/



0 comments:

Post a Comment

PENAFIAN

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya pihak pembaca blog ini mengalami kerugian disebabkan penggunaan maklumat berikut. Sebarang artikel ini tidak boleh di salin dan dimuat turun sesuka hati tanpa izin penulis blog. Anda boleh email kepada penulis blog untuk keizinan. Segala kandungan didalam laman blog ini adalah untuk kegunaan sendiri dan untuk pelanggan penulis. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika sekiranya artikel di dalam blog ini diguna pakai untuk tujuan peribadi atau promosi oleh pihak lain. Penafian ini terpakai bermula 1 September 2012.