PERHATIAN

Sila baca penafian di bawah sekali.

Mukaddimah

Selamat Datang & Welcome to My Blog السلام عليکم

Blog ini mengandungi himpunan bahan-bahan daripada pelbagai sumber, termasuk buku, dan juga catatan & pendapat saya untuk tatapan semua.

Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat dengan anda semua. Ilmu yang berguna eloklah dipanjang-panjangkan. Semoga blog ini berinformasi dan bermanfaat kepada semua yang sudi melayarinya. Diharapkan juga blog ini menjadi wadah untuk bertukar pendapat dan pandangan.

Maksud Hadis Qudsi:
Berkata Abu Umamah Al-Bahili r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:
"Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah menyampaikan nasihat kerana Aku." (Riwayat: Ahmad, Hakim dan Abu Nu'aim)

Hadis Rasulullah saw: "Sampaikan dariku walaupun satu ayat."

Kepada semua penulis asal, blogger atau sesiapa saja yang artikelnya saya petik dan masukkan di sini, saya memohon kebenaran dan diharap tidak dituntut di akhirat nanti. Seboleh-bolehnya saya akan "quote" artikel asal dan sumbernya sekali, supaya apa yang dimaksudkan oleh penulis asal tidak lari atau menyeleweng.

Hanya Keampunan & Keredhaan Allah SWT yang diharapkan. Semoga ia menjadi amal jariah buat diriku.

Selamat melayari blog ini. Komen dan respons anda dialu-alukan.

"Tanggungjawab Disempurnakan Kualiti Diutamakan"

Monday, September 24, 2012

Rahsia 15 : The Power of Compound Interest (CI)



Kuasa Compound dapat menggandakan wang anda tanpa anda sedari
Semestinya CI adalah benda ajaib di dunia. Ini kerana kuasa yang ada padanya untuk menggandakan wang pelaburan kita. So hari ini saya akan kongsikan kepada anda bagaimana caranya kita dapat mengoptimumkan kuasa yang ada pada CI.

  1. Jangan sama sekali membeli semula unit anda. Biarkan modal anda kekal di dalam selama yang mungkin. Gunakan kemudahan switching jika anda mahu mengunci keuntungan anda.
  2. Sentiasa pantau prestasi portfolio anda. Pastikan anda mendapat pulangan positif sekerap yang mungkin.
  3. Melabur seawal mungkin jangan bertangguh.  Perkaitannya apabila anda melabur pada usia muda. Anda mempunyai masa untuk melabur lebih lama dan mempunyai masa untuk CI memainkan peranan pentingnya. Semakin lama anda menyimpan semakin aktif CI menggandakan wang anda. Time is Money, so biarkan masa menentukan wang anda berganda. Jangan usik mahupun belanjakan wang anda.
  4. Jika anda berkemampuan labur sebanyak yang mungkin. Jangan risau. Warren Buffet berkata selagi mana anda menyimpan dan melaburkan wang anda selagi itulah anda akan menang. Risiko semakin berkurangan.
  5. Jangan belanja wang pelaburan anda. Gunanya apabila anda sudah mencapai matlamat anda. Jika tidak teruskan pelaburan anda sehingga anda mencapai kebebasan kewangan yang dicari.
Kuasa CI + masa + jumlah wang yang kecil akan berkembang menjadi jumlah yang banyak. Nilai pelaburan akan meningkat mengikut masa. Lebih masa anda peruntukan untuk CI bekerja semakin tinggi nilainya wang pelaburan anda. Buktinya saya tunjukkan dalam gambarah 1 dan 2 dibawah.

Pelaburan 5 tahun sahaja anda hanya mampu menggandakan wang anda sebanyak 
RM 161,051 sahaja selama 5 tahun. Wang anda terkompoun sebanyak 10% setahun.
Pelaburan 10 tahun sahaja anda hanya mampu menggandakan wang anda sebanyak 
RM 259,374 sahaja selama 5 tahun. Wang anda terkompoun sebanyak 10% setahun.
Pelaburan 20 tahun sahaja anda hanya mampu menggandakan wang anda sebanyak 
RM 672,750 sahaja selama 5 tahun. Wang anda terkompoun sebanyak 10% setahun










Maklumat lanjut sila hubungi


Hubungi saya : 0168151321
http://rahsiapelaburanunittrust.blogspot.com/

1 comments:

  1. Kenapa mahu tunggu lama untuk melabur jika anda sudah mampu untuk berbuat demikian...Jangan nanti anda menyesal...kenapalah aku tak bermula 10 tahun dulu...

    ReplyDelete

PENAFIAN

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya pihak pembaca blog ini mengalami kerugian disebabkan penggunaan maklumat berikut. Sebarang artikel ini tidak boleh di salin dan dimuat turun sesuka hati tanpa izin penulis blog. Anda boleh email kepada penulis blog untuk keizinan. Segala kandungan didalam laman blog ini adalah untuk kegunaan sendiri dan untuk pelanggan penulis. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika sekiranya artikel di dalam blog ini diguna pakai untuk tujuan peribadi atau promosi oleh pihak lain. Penafian ini terpakai bermula 1 September 2012.