PERHATIAN

Sila baca penafian di bawah sekali.

Mukaddimah

Selamat Datang & Welcome to My Blog السلام عليکم

Blog ini mengandungi himpunan bahan-bahan daripada pelbagai sumber, termasuk buku, dan juga catatan & pendapat saya untuk tatapan semua.

Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat dengan anda semua. Ilmu yang berguna eloklah dipanjang-panjangkan. Semoga blog ini berinformasi dan bermanfaat kepada semua yang sudi melayarinya. Diharapkan juga blog ini menjadi wadah untuk bertukar pendapat dan pandangan.

Maksud Hadis Qudsi:
Berkata Abu Umamah Al-Bahili r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:
"Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah menyampaikan nasihat kerana Aku." (Riwayat: Ahmad, Hakim dan Abu Nu'aim)

Hadis Rasulullah saw: "Sampaikan dariku walaupun satu ayat."

Kepada semua penulis asal, blogger atau sesiapa saja yang artikelnya saya petik dan masukkan di sini, saya memohon kebenaran dan diharap tidak dituntut di akhirat nanti. Seboleh-bolehnya saya akan "quote" artikel asal dan sumbernya sekali, supaya apa yang dimaksudkan oleh penulis asal tidak lari atau menyeleweng.

Hanya Keampunan & Keredhaan Allah SWT yang diharapkan. Semoga ia menjadi amal jariah buat diriku.

Selamat melayari blog ini. Komen dan respons anda dialu-alukan.

"Tanggungjawab Disempurnakan Kualiti Diutamakan"

Tuesday, September 18, 2012

Cost Of Procrastination

Apakah yang anda faham dengan istilah Cost Of Procrastination. Dulu pun saya tak tahu. Rupa-rupanya ada juga kos bertangguh ni. Betullah seperti yang dikatakan dalam Al-Quran. Dalam Surah Al-Ashr. Seperti berikut

Demi Masa! .Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian . kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.




Pernah tak anda melihat gambarajah diatas.Jika ya tahniah jika belum apa boleh buat. Bagi yang pernah apa kah tindakan anda ? Bagi yang pelum pernah saya akan citerkan tentang bahana bertangguh ni. Kita lihat contoh di atas...kita andaikan bahawa seseorang akan bersara katakan Ali. Ali akan bersara pilihan pada umur 55 tahun. Beliau telah bermula bekerja sejak umurnya 20 tahun lagi. Katakan pada ketika itu Ali telah didatangi oleh seorang Consultant Kewangan dan beliau menggalakan Ali untuk melabur tetapi Ali geleng kepala macam iklan katakan tidak pada rokok. 

Kalau dilihat gambar tersebut, gambar yang pertama pada usia 20 an anda ibarat mengayuh basikal menuju ke puncak menjadi jutawan suatu hari nanti. Ianya lebih mudah dan perjalanan lebih cepat sampai ke destinasi. Iaitu destinasi memburu RM1 Juta. Dengan mengambil kadar pulangan pelaburan 8% kalau saving akaun / fix deposit jangan haraplah bro. Ali hanya menyimpan setiap bulan sebanyak RM 433 sebulan. Teruskan menyimpan selama 35 tahun anda mampu mencapai RM 1 Juta tetapi jika Ali berkata NANTILAH DULU, TUNGGU KO BERJAYA, INSYAALLAH...maka kebarangkalian untuk mendapat RM1 juta semakin kelam.

Dalam gambarajah diatas semakin anda bertangguh semakin susahlah anda mendaki untuk mendapatkan RM1 Juta. Semakin lama semakin cerun. So jika anda boleh naik basikal kenapa mahu memanjat...Fikir-fikirkan. Bila usia dah mencecah 50 tahun maka simpanan bulanan ialah sebanyak RM 13,519 sebulan. Mampukah anda ? Jika RM433 sewaktu muda pun sudah berkira-kira...Akhirnya RM 1 Juta tinggal kenangan.


Maklumat lanjut sila hubungi


Hubungi saya : 0168151321
http://rahsiapelaburanunittrust.blogspot.com/








1 comments:

  1. Kemana hilangnya basikal selepas 50 tahun...sebaab basikal dah kena lelong tak mampu bayar

    ReplyDelete

PENAFIAN

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya pihak pembaca blog ini mengalami kerugian disebabkan penggunaan maklumat berikut. Sebarang artikel ini tidak boleh di salin dan dimuat turun sesuka hati tanpa izin penulis blog. Anda boleh email kepada penulis blog untuk keizinan. Segala kandungan didalam laman blog ini adalah untuk kegunaan sendiri dan untuk pelanggan penulis. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika sekiranya artikel di dalam blog ini diguna pakai untuk tujuan peribadi atau promosi oleh pihak lain. Penafian ini terpakai bermula 1 September 2012.