PERHATIAN

Sila baca penafian di bawah sekali.

Mukaddimah

Selamat Datang & Welcome to My Blog السلام عليکم

Blog ini mengandungi himpunan bahan-bahan daripada pelbagai sumber, termasuk buku, dan juga catatan & pendapat saya untuk tatapan semua.

Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat dengan anda semua. Ilmu yang berguna eloklah dipanjang-panjangkan. Semoga blog ini berinformasi dan bermanfaat kepada semua yang sudi melayarinya. Diharapkan juga blog ini menjadi wadah untuk bertukar pendapat dan pandangan.

Maksud Hadis Qudsi:
Berkata Abu Umamah Al-Bahili r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:
"Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah menyampaikan nasihat kerana Aku." (Riwayat: Ahmad, Hakim dan Abu Nu'aim)

Hadis Rasulullah saw: "Sampaikan dariku walaupun satu ayat."

Kepada semua penulis asal, blogger atau sesiapa saja yang artikelnya saya petik dan masukkan di sini, saya memohon kebenaran dan diharap tidak dituntut di akhirat nanti. Seboleh-bolehnya saya akan "quote" artikel asal dan sumbernya sekali, supaya apa yang dimaksudkan oleh penulis asal tidak lari atau menyeleweng.

Hanya Keampunan & Keredhaan Allah SWT yang diharapkan. Semoga ia menjadi amal jariah buat diriku.

Selamat melayari blog ini. Komen dan respons anda dialu-alukan.

"Tanggungjawab Disempurnakan Kualiti Diutamakan"

Wednesday, September 26, 2012

Rahsia 17 : Kepelbagaian Jenis Unit Amanah

Mungkin ada yang tidak mengetahui sebelum saya menulis artikel tentang tajuk di atas. Anda mungkin melabur di unit amanah selain ASB tetapi tidak tahu apakah jenis unit amanah yang anda labur. Dalam post kali ini saya akan berkongsi kepada anda beberapa jenis dana unit amanah yang perlu anda tahu sebagai pelabur.

Berapakah jenis dana unit amanah ? Sebagai seorang pelabur anda mesti mengetahui dimanakah wang anda dilaburkan oleh pengurus dana. Ini kerana pengurus dana boleh melaburkan wang anda ke pasaran saham, pasaran bon/sukuk, pasaran wang atau kombinasi antara ketiga-tiga pasaran tersebut, luar negara dan dalam negara. Semuanya menentukan kadar pulangan dan risiko bagi dana2 tersebut.

Dengan mengetahui dimana wang anda dilaburkan, dimana pasaran wang anda dilaburkan anda dapat mengetahui tahap risiko anda sebelum melabur. Ingat setiap dana mempunyai tahap risiko masing-masing. Ada yang high risk, low risk, mid risk. Semuanya bergantung kepada dana yang dilaburkan oleh pengurus dana. So pemilihan dana adalah bergantung kepada tahap risiko pelabur itu sendiri, matlamat pelaburan dan tempoh pelaburan. Jika ada yang sanggup menerima risiko dan jenis tak kisah maka melaburlah di tempat yang tinggi risk. Kebiasaannya pelaburan high risk lebih kepada menjana modal atau capital gain.

Selain itu juga bagi pelabur Islam semestinya dana yang ingin dilaburkan adalah memauhi syariah bagi mendapat pulangan yang diberkati. Untuk pengetahuan para pembaca dana yang ada di Malaysia secara kasarnya dibahagi kepada 2 iaitu Patuh Syariah dan Dana Umum. Dana patuh syariah adalah dana yang memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Majlis Syariah Suruhanjaya Securii yang melabur dalam instrumen  yang disahkan tidak melanggar prinsip syariah.

Daripada dua jenis dana tersebut dipecahkan lagi kepada beberapa dana membentuk sub dana. Antaranya ialah

Dana Ekuit atau Saham
  1. Dana Ekuiti Umum
  2. Dana Pertumbuhan
  3. Dana Pendapatan
  4. Dana Ekuiti Modal Kecil
  5. Dana Pelaburan Asing
  6. Dana Sektor atau Tema
  7. Dana EkuitiKombinasi atau khusus lain
Dana Sekuriti Pendapatan Tetap
  1. Dana Bon / Sukuk
Dana Pasaran Wang
Dana Seimbang
Dana Aset Fleksibel
Dana Index
Dana Dangangan Bursa
Dana Modal Terjamin dan Dana Berstruktur
Amanah Saham Kerajaan

Cukup setakat itu dulu...nanti kita sambung . InsyaAllah.

Nak tidur dulu mengantuk sangat...

Maklumat lanjut sila hubungi


Hubungi saya : 0168151321
http://rahsiapelaburanunittrust.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

PENAFIAN

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya pihak pembaca blog ini mengalami kerugian disebabkan penggunaan maklumat berikut. Sebarang artikel ini tidak boleh di salin dan dimuat turun sesuka hati tanpa izin penulis blog. Anda boleh email kepada penulis blog untuk keizinan. Segala kandungan didalam laman blog ini adalah untuk kegunaan sendiri dan untuk pelanggan penulis. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika sekiranya artikel di dalam blog ini diguna pakai untuk tujuan peribadi atau promosi oleh pihak lain. Penafian ini terpakai bermula 1 September 2012.